neděle 21. prosince 2014

Jak jsem (málem) zničil outruner sekunďákem

Nedávno se mi podařil "husarský kousek" - při pokusu upevnit uvolněný střídavý elektromotor do již poněkud "olétaného" EPP Fénixe 80 se mi "povedlo" zalít mezeru mezi statorem a rotorem sekundovým lepidlem.

Hned jsem objednal na HobbyKingu přibližnou náhradu. Pak mi to ale nedalo a řekl jsem si, že se pokusím motor nějak zachránit. Je to motor, který je velmi tichý a poměrně výkonný (Fénix s ním udělá "na směrovku" výkrut ve vodorovném letu).

Nejprve jsem se pokoušel o uvolnění různým poklepáváním ve svěráku, v domnění, že cyanoakrylát je poměrně křehký a mohl by se vydrolit. Ani náhodou.

Dalším krokem bylo celý motor zcela rozmontovat, až mi zůstalo statorové vinutí a k němu nešťastně přilepený kroužek s magnety. Ani tady jsem s pokusy o mechanické uvolnění neuspěl.

Tak jsem si řekl: když nepomůže fyzika, co takhle chemie? Nalil jsem debonder do víčka od šamponu a ponořil do něj slepenec statoru a rotoru. Zkoušel jsem to  cca 1/2 hodinky různě máčet a potom poklepávat ve svěráku, zda se to nehne. Nehlo.

Nechal jsem to tedy osudu a šel ještě něco udělat do práce. Po cca 3 hidinách jsem před odchodem do ložnice ještě nakonec zkusil vytáhnout ten slepenec a trochu na něj ve svěráku poklepal malým kladívkem. A světě div se, kroužek s magnety se mi pomalu podařilo oddělit od statoru. Tak jsem to důkladně hned očistil a ráno motor smontoval. Po přípojení na regulátor se normálně roztočil.


Takže poučení:

1. Pokud lepíte v blízkosti motoru, něčím jej ochraňte (fólií, samolepkou, ...)  a pracujte opatrně, sekunďák, potvora, dobře teče a vzlíná.

2. Pokud se už motor zalepí, lze jej rozlepit debonderem. Ale dá to práci   a může se při tom zničit.   

  

Žádné komentáře:

Okomentovat