English version (Wing Cube Loading): http://ztrojanek.blogspot.com/2014/12/wing-cube-loading.html
Obvykle se uvádí, že je třeba sledovat plošné zatížení křídla. To ale funguje jen pro srovnávání přibližně stejně velkých modelů.
Zaujal mne článek v RCR 6/2011, zabývající se ukazatelem Objemové zatížení. Již delší dobu jsem uvažoval jak používat plošné zatížení tak, aby interpretace nezávisela na velikosti modelu.
Pro sebe jsem si vymyslel obdobný ukazatel (plošné zatížení)/rozpětí . Netušil jsem, že již existuje uznávaný ukazatel, který funguje.
PZ = m/S
OZ = PZ/sqrt(S)
kde:
m ... hmotnost modelu [g] nebo [oz]
S ... plocha křídel [dm2] nebo [ft2]
PZ ... plošné zatížení [g/dm2] nebo [oz/ft2]
OZ ... objemové zatížení [g/dm3] nebo [oz/ft3]
V anglické terminologii se používá označení "Wing Cube Loading", případně "3D wing loading". Číselně hodnoty vypočítané přes imperiální i metrické jednotky vycházejí přibližně stejně.
Po přečtení článku jsem nelenil a spočítal objemové zatížení některých našich modýlků. Pro dvouplošník jsem uvažoval nosnou plochu zmenšenou koeficientem 0,87 pro respektování zhoršení vlastností křídla vlivem vzájemného ovlivňování.
Máme letadla od rozpětí cca 1/2 metru do 1,4m. Podle plošného zatížení se nedalo na vlastnosti usuzovat. VA Dragonfly je naprosto pohodové hodné a přitom obratné letadlo - PZ má 23,8, zatímco pro začátečníka naprosto nezvladatelná Včelka má PZ 20,1.
Zato objemové zatížení funguje fantasticky.
Všechna naše snadno řiditelná letadla (bez ohledu na rozpětí) mají OZ od 3,3 do cca 6. Nejpohodovější je Parastar s OZ 3,3. Poněkud obtížnější na pilotáž je maličký Champ s OZ 6,1. Naprostá rychlovka s obtížnou pilotáží je Mini Bee, zejména záklaní verze s původním křídlem (OZ 12,3). S křídlem od házedla Multiplex Fox je OZ 10,8 - skutečně se pilotuje o něco snáze, ale pořád je podstatně obtížnější než Champ.
Pro zajímavost jsem do tabulky doplnil i hodnoty skutečného letadla - B52 :).
_____________________________________________________________
model hmotnost rozpětí efektivní plošné objemové
plocha zatížení zatížení
křídla
[g] [mm] [dm2] [g/dm2] [g/dm3]
_____________________________________________________________
VA Dragonfly 570 1200 24,00 23,8 4,8
Čemech Parastar 420 1200 25,56 16,4 3,3
Fenix 80 216 800 11,00 19,8 6,0
SDM WildHavk 580 1380 27,00 21,5 4,1
VA Pitts S2-CX 828 1005 38,36 21,6 3,5
Telink Toro 900 500 900 24,95 20,0 4,0
Mini Bee 65 500 3,04 21,4 12,3
Mini Bee s křídlem
MPX Fox 74 495 3,61 20,5 10,8
HobbyZone Champ 42 517 3,61 11,7 6,1
Skutečné B-52
prázdné 83914000 56390 37161 2258 11,7
Skutečné B-52
plně zatížené 221353000 56390 37161 5957 30.9
Empiricky určené obvyklé hodnoty OZ (platí téměř přesně jak pro výpočet v metrických jednotkách (dm a g) tak i pro imperiální (ft a oz))
___________________________________________________
druh modelu objemové zatížení
___________________________________________________
pomalé modely, termické větroně <4
trenéry, parkflyery, 3D 5-7
sportovní modely, maketové akrobaty 7-10
sportovni modely a makety 10-13
válečná letadla, závodní modely >13
skutečná letadla 15-20
Vysvětlivky
efektivní plocha křídla
jednoplošník: skutečná plocha
dvouplošník: skutečná plocha * 0,87
efektivní rozpětí
jednoplošník: skutečné rozpětí
dvouplošník: (součet skut. rozpětí obou křídel) * odmocnina(0,87)
http://ds212.trojankovi.cz:5002/blog/#param=id_5
Jednoduchý webový kalkulátor: http://www.ef-uk.net/data/wcl.htm
Žádné komentáře:
Okomentovat