čtvrtek 26. července 2018

První zkušenosti s Eflite X-VERT

Bratr objevil na RC Zoomu článek, doporučující model VTOL Eflite X-VERT. 

Jde o zajímavý model kombinující vlastnosti multikoptéry (dnes módní označení "drón") a klasického samokřídla.

 Startuje a přistává jako multikoptéra, přepnutím jednoho přepínače na vysílači automaticky přejde do letadlového režimu a zpět.


Je vybaven účinnou stabilizací, schopností udržovat výšku a v letadlovém začátečnickém režimu automatickým srovnáním do vodorovného letu po puštění kniplů. Je vyroben z EPO, takže trup modelu je dost odolný a navíc se poměrně snadno opravuje lepením (vlastní zkušenost :( ). Vrtule, ochranné kruhy vrtulí a boční "nohy" na křídlech jsou z poměrně odolného plastu, který se ale, bohužel, nedá běžnými postupy lepit (rovněž vlastní zkušenost).

Bratr byl z toho článku tak nadšený, že jsme jeden hned objednali. Po praktickém vyzkoušení jsem se nadchl také a koupili jsme ještě druhý.

Je to fakt jeden z nejzábavnějších létajících modelů. Je, podle našeho názoru, v režimu letadlo  (díky dokonalé stabilizaci), vhodný i pro začátečníky. Odstartuje se dosti snadno prostým přidáním plynu a následným přepnutím do režimu letadlo.

Problémy mohou začátečníci zažít s přistáním. Je dobré mít po ruce někoho zkušenějšího, kdo s tím přistane, nebo přistávat v režimu letadlo (nepřepínat zpět do visu) do vysoké trávy, nebo chytat do ruky. Při vodorovném  přistání na běžné povrchy se snadno poškodí ochranné kryty vrtulí, ev. i vrtule (a obojí je poměrně předražené, takže to poleze do peněz). Chtělo by to nějaký podvozek, alespoň 1 kolový (např. jako má konkurenční model XK X-520).

Praktické zkušenosti

  1. Nákup. Firma Horizon Hobby dlouhodobě uplatňuje nesmyslnou cenovou politiku:
    RTF sada "E-flite X-VERT VTOL RTF" (včetně vysílače Spektrum DXe v "osekané" verzi, akumulátoru a jednoduché nabíječky) se prodává o cca 450Kč levněji než sada "E-flite X-VERT VTOL BNF Basic" (bez vysílače, akumulátoru a nabíječky).

    Takže volba je jasná: nemá smysl kupovat BNF verzi, proděláte na tom více než 2000Kč. Pokud vysílač nepotřebujete, můžete jej (po vyzkoušení modelu a naprogramování vlastního vysílače) věnovat příteli (či možná spíše nepříteli, viz dále).

  2. Náhradní díly, opravy. Prozatím jsou díly k dostání, jsou ale naprosto nesmyslně předražené. Firma zneužívá toho, že např. ochrana vrtulí je samozřejmě atypický prvek.

    Vrtule použila úmyslně takové, aby se nedaly jednoduše nahradit jinými (a kvalitnějšími). Motory mají hřídel po stranách sbroušenou do plošky a vrtule mají nekruhový otvor. Zajišťují se běžnými pravotočivými šroubky, proto se při použití alternativních vrtulí musí šroubky pojišťovat Loctitem nabo alespoň nitrolakem.

    Vede to k tomu, že ochranu vrtulí si uživatelé svépomocně opravují pomocí tenkého ocelového drátu a vrtule improvizují z 5" vrtulí s redukcemi na menší průměr hřídele, které do vrtulí zalepují.

    Vlastní trup z pěnové hmoty (EPO?) se dá poměrně dobře lepit modelářskými lepidly na pěnové plasty z Číny, UHU Porem, nebo lepidlem "Foam 2 Foam" firmy Deluxe Materials (prodává např. RC-zoom.cz). Pravděpodobně půjdou použít i PU lepidla (Purex). Běžná CA lepidla na materiál většinou moc nefungují.

  3. Létání. Největším nepřítelem je vítr, zejména nárazový. Létání za bezvětří, ev. stálého vánku do 1m/s je velmi snadné a zábavné. Model má účinnou stabilizaci a barometrické měření výšky, takže je neuvěřitelně "hodný", zejména v režimu letadla (vodorovného letu). Při problémech stačí pustit kniply a model se sám rychle srovná do stabilního vodorovného letu.

    Nezkušenému pilotovi tak snadno stoupne sebevědomí a pustí se do létání i při silnějším větru. Zkušený pilot zvládne létat ve větru 3m/s i více, začátečník to ale nezvládne.

    V režimu letadla je, díky masivnímu přebytku výkonu a kvalitní stabilizaci, zvládání větru relativně snadné (jen se neleknout vysoké rychlosti proti zemi při letu po větru a nestáhnout příliš plyn).

    Ne tak v režimu multikoptéry (visení na vrtulích). Vítr sfoukává model a proti větru se lze propracovat jen bočním letem, kdy je model otočený minimální plochou proti větru. Problém je řízené klesání: model potřebuje pro zvládnutí větru dost plynu a pak odmítá klesat k zemi.

    Silnější poryvy větru někdy v režimu visení způsobí zmatení stabilizačního systému a model se nekontrolovaně potácí, až se zřítí. Předejít tomu lze buď okamžitým přepnutím do režimu letadla, nebo vypnutím motorů a doufáním ve šťastnou náhodu.

    Kupodivu pád bez motoru většinou model díky malé hmotnosti a velké ploše snese beze škod (přistání v režimu letadla do jiného prostředí než vysoké trávy tak obvykle vyjde dráž než volný pád).

    Velmi problematický je v silnějším větru přechod z vodorovného letu do visu a svislé přistání. Málo komu se podaří. Řešením přistání v takovéto situaci je přiletět k sobě proti větru na minimální rychlosti, v bezprostřední blízkosti vypnout motory, ev. "přitáhnout" výškové kormidlo  a model chytit opatrně rukou (nejlépe pro jistotu v rukavici :) ). Modelu velmi chybí alespoň jednoduchý podvozek, jaký má obdobný model XK X-520 (u toho je to nutnost, neboť prakticky nezvládá přechod do visu ani v bezvětří). Možná je to úmyslně, firma musí mít z prodeje chráničů vrtulí a vrtulí obrat srovnatelný s obratem za vlastní modely.

    Zkušení borci při přistání z vodorovného letu ve větru těsně nad zemí prudce zvednou příď proti větru a současně vypnou motory. Model spadne z malé výška a při prakticky nulové dopředné rychlosti proti zemi si neublíží. Mě se to zatím nikdy nepovedlo, možná musí být model v akro režimu (druhý, méně stabilizovaný režim vodorovného letu).

    Model se dodává se zablokovaným akro režimem, ve střední i horní poloze přepínače režimů je model ve stabilizovaném režimu vodorovného letu. Nedoporučuji ze začátku režim akro aktivovat, může se to vymstít v nouzové situaci: normálně se model po přepnutí do vodorovného režimu s ovladači v neutrální poloze velmi rychle sám uvede do stabilního vodorovného letu; pokud se ale přepínačem "překmitne" na akro režim, model letí dál, směrem jako před přepnutím a nesrovná se (vlastní trpká zkušenost).

  4. Vysílač DXe. Prodává se jako univerzální (samostatně, cca 1700Kč) a je často součástí setů modelů od Horizon Hobby (Eflite). Jako "setový" vysílač k modelu X-VERT je docela použitelný. Pokud si ale (i pod vlivem zavádějících údajů na webech prodejců) domníváte, že jste si pomohli k vysílači, dobře použitelnému k jiným modelům se systéme Spektrum, budete patrně dosti zklamáni. Ani plná  (samostatná verze) není moc obecně použitelná.

    Především, vysilač pracuje jen v módu DSMX, pro řízení hodně rozšířených modelů s DSM2 nelze použít. Nelze použít ani velmi levné alternativní přijímače (Orange,...).

    Poznámka: Samotný model je schopen být řízen i staršími vysílači s DSM2.

    Vysilač nemá žádnou paměť na více modelů, při změně řízeného modelu je nutné (pomocí USB programovacího interface) nahrát příslušné parametry. Rovněž veškerá nastavení lze provádět jen pomocí USB interface přes počítač/mobilní zařízení.

    Je tedy třeba mít k dispozici interface "USB programmer cable (SPMA3065)"  a notebook nebo stolní počítač s nainstalovaným SW Spektrum_Programmer. Další možnost je použít mobilní zařízení se systémem Android V5 a vyšší s redukcí OTG (z Google Play nainstalovat  aplikaci DXe Programmer).

    Setové verze vysílačů (dodávané s modely jako je X-VERT) jsou osekány na nejmenší možnou výbavu (nejsou instalovány některé přepínače, počet kanálů je omezen na 7, chybí bezdrátová funkce učitel/žák, ...). Rozhodně nedoporučuji koupit nějakou ze setových vysílaček DXe někde ve výprodeji či na aukci, ani za "výhodnou" cenu. Smysl má jen jako napevno naprogramovaný ovládací vysílač pro model, se kterým je prodáván. Existuje dokonce verze DXe, dodávaná s vrtulníčky Blade), kterou vůbec nelze programovat.

    Problém je v tom, že ovládací programy nejsou doladěné a fungují jen na některých zařízeních. Navíc, verze 1.3 a 1.6 FW pro DXe vyžadují každá svou verzi SW pro PC. DXe s FW v1.3 nelze programovat pomocí mobilního zařízení (aplikace nefunguje). Po upgrade na FW v1.6 zase přestane fungovat aplikace pro PC (Spektrum_Programmer-installer-2.0.17.0, která je ke stažení z webu horizonhobby.com).

    Poslední dostupná (beta) verze 3.3 programu pro PC již umožňuje obsluhovat  obě havní verze FW DXe (1.3 i 1.6). Je to ale skutečně beta verze,  chová se občas dosti podivně. Např. při pokusu změnit nastavení rozsahů výchylek a exponenciál pro X-VERT přestaly po nahrání do DXe fungovat trimy, přepínání rozsahu výchylek a blokování motoru (disarm). Po nahrání originálního souboru parametrů trimy a výchylky začaly fungovat, přepínač "arm/disarm" nefunguje stále.

    Dokumentace k programování DXe je zmatečná, s chybami a neúplná. Zcela nezvyklá a nedokumentovaná je práce s přepínáním modelů - změny se zřejmě ukládají do vysílače průběžně, není žádná funkce upload/download. Po připojení DXe k programátoru se v programu automaticky vybere model, který byl naposledy modifikován. Někdy program usoudí, že došlo ke změně (např. pomocí úpravy parametrů v aplikaci na Androidu?) a dá na výběr, zda použít nastavení z vysílače či z programu (druhé, nepoužité, je nevratně přepsáno).

    Nepodařilo se mi zjistit jak dostat soubory s parametry modelu z PC na Android, ani jak na Androidu přepnout model. Jediná činnost, kterou lze provést na mobilu či tabletu, je změna parametrů aktuálního modelu. Navíc na mém Androidu V7 musím před každým použitím vymazat data z cache, jinak se program spustí v jakémsi omezeném režimu, kde lze nastavit jen reverzy a exponenciály.

    Celkově lze situaci shrnout:

    • pro programování potřebujete interface "USB programmer cable (SPMA3065)" za cca 800-1000Kč
    • ani po cca 2 letech od uvedení na trh není žádný ze SW pro programování DXe plně funkční a spolehlivý
    • vysílač neumožňuje ovládat starší modely s přenosem DSM2
    • pokud chcete zkoušet něco nastavovat, musíte mít v DXe FW 1.6 a na PC Spektrum Programer v 3.3; jakékoli jiné kombinace patrně nebudou moc fungovat
    • nelze doporučit koupi DXe jako vysílače pro řízení více modelů: je to nepohodlné a nebezpečné (na vysílači nijak nepoznáte jaký model je v něm "nahrán"); kupte si nějaký lepší (alespoň 6ti kanálový) vysílač DSMX (ev, i DSM2) - např. poslední verze vyběhlého DX6i lze sehnat opravdu levně a jsou o mnoho použitelnější - úspora za DXe nestojí za to zlobení.
    • koupit vysílač se vyplatí v setu s modelem, pokud nehcete měnit nastavení, nemáte lepší vysílač, schopný pracovat se Spektrum DSMX/DSM2, nebo (jako v případě X-VERT) vyjde pořízení setu s vysílačem levněji než bez něho

  5. Nastavení vysílače DX6i pro Eflite X-VERT

    Protože máme ve své sbírce vysílačů i Spektrum DX6i (byl to můj první programovatelný vysilač :)), nastavili jsme jej pro ovládání modelu X-VERT.
    Nastavení je celkem samozřejmé, jediný problém je, jak nahradit trojpolohový přepínač letových režimů. Nakonec jsem na webu našel postup, jak to zvládnout pomocí asymetrických výchylek a mixu.

    Nastavení funkčně odpovídá originálnímu nastavení modelu v DXe.

  6. Reverzy:
    • Kniply - bez reverzů 
    • Gear (kanál 5) - reverz
    • Flaps (kanál 6 - Aux) - reverz

    Travel Adj.:
    • Kniply - ↑ 100%, ↓ 100%, →100%, ← 100%
    • Gear (kanál 5)
      - Pos (0) ↑ 100%
      - Pos (1) ↓   40%
    • Flaps (kanál 6)
      - Pos (0) ↑ 100%
      - Pos (1) ↓ 100%

    Flaps
     
    - Norm ↑ 100%  0
     - Land  ↓ 100%  0
     Mix:
    • Mix 1 - ACT
    • GEAR → GEAR, ACT
    • Rate
      - D       0%
      - U   100%
    • SW Mix
    • Trim INH

    D/R&EXPO:
    • Pos (0)
      - AILE  0 75% INH
      - ELEV 0 75% INH
      - RUDD 0 75% +30%
    •  Pos (1)
      - AILE   1 100% INH
      - ELEV  1 100% INH
      - RUDD 1 100% +30%

    Význam přepínačů
    • GEAR
      - 0: režim multikoptéra (svislý, na přijímači svítí zelená )
      - 1: režim letadlo (vodorovný, na přijímači svítí červená nebo obě - viz MIX)
    • MIX (pokud GEAR=1)
      - 0: stabilizovaný režim (na přijímači svítí červená)
      - 1: akrobatický režim (na přijímači svítí červená i zelená)
    •  FLAP
      - 0 → 1 → 0 (impuls) spuštění motorů (Arm)

Žádné komentáře:

Okomentovat