čtvrtek 8. září 2016

Hobby King Slow Stick se stabilizátorem Turnigy Aerostar SRS Flight Control System

Snad ještě nikdy jsem neměl možnost pilotovat tak pomalý a stabilní RC model letadla, jako je HK Slow Stick. Letové vlastnosti má z hlediska začátečníka velmi podobné např. v naší rodině osvědčenému modelu Čemech Parastar, který je na rozdíl od Slow Sticku ale jen 3 kanálový.

Jedná se o klon kdysi poměrně slavného modelu GWS Slow Stick. Má oproti němu několik úprav (asi nejdůležitější je tlustší profil křídla a řízená křidélka).

Nevím jak se létalo s GWS Slow Stick. Tenhle z Hobby Kingu je fantastický. Létá fakt krokem (no dobrá, krokem přeci jen ne, ale poklusem :)), potichu, je stabilní a přitom má dostatečně silný motor, takže odstartuje prakticky z místa. Otočí se na cca 10m. Už proti mírnému větru dokáže prakticky "stát na místě" vzhledem k zemi.

Je vybaven 4ks 9g serv (2xkřidélka, výškovka, směrovka). Je tedy plně ovladatelný podle všech 3 os a je opravdu schopen zaletět všechny běžné obraty (výkrut, souvrat, let na zádech, ...).

Křidélka mají kvůli mechanickému uspořádání v podstatě obrácenou diferenciaci (dolů jsou o trochu víc než nahoru), na letu se to ale nijak nepříznivě neprojevuje, lze pohodlně létat i jako s kombatem (jen na křidélka a výškovku), korekce směrovkou není nutná.

Letadlo chceme využít k výuce nových pilotů, takže jsme zkusili už tak hodné a stabilní éro ještě vylepšit nasazením letové stabilizace. Po krátkém průzkumu možných alternativ jsem se rozhodl pro stabilizátor Turnigy Aerostar SRS Flight Control System z Hobby Kingu (je to o cca 1/3 levnější klon NX3 Evo).  Nejen, že patří k nejlacinějším, ale disponuje pro nás podstatnými funkcemi:
  • Začátečnický režim (omezuje max. náklon letadla a po puštění kniplů vrátí křídla do vodorovné roviny)
  • Nouzový režim (sepnutím spínače na vysílači stabilizátor automaticky srovná letadlo do mírně stoupavého stabilního letu)
  • Možnost vypnutí stabilizace za letu (např. "učitel" může využít v případě potřeby plně aerodynamické možnosti modelu)
Byl jsem velmi zvědavý, co to s letadlem udělá a také zda to utáhnou poměrně slabá serva a BEC.

Vzhledem k otevřené konstrukci modelu je umístění stabilizátoru poblíž těžiště relativně snadné.

Po namontování stabilizátoru a jeho nastavení bylo nutné u 2 kanálů změnit polaritu stabilizace (dělá se to otočením trimu zesílení příslušného kanálu na opačnou stranu od nulové polohy). Ponechal jsem nastavení (mimo polaritu) kanálu výškovky a křidélek podle doporučení v návodu (a podle továrního nastavení). Při testování doma mi připadala reakce na směrovku poněkud slabá, tak jsem nastavení trimu směrovky zvětšil na cca 2násobnýn úhel.

Použil jsem 6 kanálový přijímač FlySky, takže jsem zapojil křidélka pomocí rozbočovacího ("Y") kabelu, aby zbyly kanály na ovládání stabilizátoru.

Na vysílačce (Turnigy T9X s firmware OpenTx) jsem nastavil ovládání režimů stabilizace na 3polohový přepínač a zapnutí nouzového režimu na páčkový ovladač pro přepínání učitel/žák.

Pak jsme to šli vyzkoušet. Zrovna ale foukal dost silný vítr (podle anemometru cca 6 m/s). Vzhledem k předchozí dobré zkušenosti s letadlem jsem si na to troufl. Odstartoval jsem s vypnutou stabilizací. Při startu jsem měl docela problémy v nárazovém větru letadlo udržet. Trochu jsem nastoupal a poněkud "opocený" zapnul začátečnický režim. Model se okamžitě uklidnil a jediným projevem větru, který mezi tím zesílil na 8m/s (s nárazy až 10 m/s), pak bylo silné snášení větrem - model letěl po větru jako blesk a proti větru se s obtížemi prodíral. Dokonce i se staženým plynem model pěkně "plachtil" proti větru (spíše tedy chvílemi couval po větru).

Přistání bylo naprosto pohodové, model sedl s nulovou dopřednou rychlostí (pod trochou plynu, aby necouval).

Takže zatím jsem s modelem a jeho vybavením plně spokojen a pro daný účel bude téměř ideální.

Žádné komentáře:

Okomentovat